Kotiinpaluu ja vinkkejä pyörämatkaa harkitseville.

Kotiinpaluu sujui kohtuullisen hyvin, vaikka suunniteltua 2-3 tunnin shoppailuaikaa Ljubljanaan/lentokentälle ei sitten lopulta jäänytkään. Hotellin respassa meille hiukan suositeltiin paluumatkaan Triesten kautta. Sieltäkin pääsee bussilla Ljubljanaan.

Päätimme kuitenkin lähteä matkaesitteessä suositellun Koperin kautta. Matkaa Muggiasta Koperiin oli n. 15 km ja taksimatka maksoi 38 euroa. Aikataulun mukaan lauantaisin piti bussin Ljubljanaan lähteä klo 13.20, mutta jostain syystä se ei kulkenut lainkaan. (Lauantaisin busseja ja junia kulkee arkipäiviä vähemmän).

Klo 14.45 piti lähteä juna, mutta se oli korvattu linja-autolla. Sillä tulimme Ljubljanaan, jossa olimme klo 16.05. Arkisin busseja lentoasemalle kulkee tunnin välein, mutta lauantaina harvemmin. Niinpä seuraava bussi lähti klo 17.10 ja oli lentoasemalla klo 18.

Viimeinen Check in aikamme oli klo 18.30, joten ehdimme ajoissa. Turvatarkastukseen jonotti edessämme n. 200 turkkilaista. Hetken jonoa katseltuamme päätimme ohittaa sen priority-linjaa pitkin ja pääsimme läpi ongelmitta. Jäi vielä varttitunti ostoksien tekoon ennen portille siirtymistä.

Lento Helsingissä oli aikataulun mukaisesti klo 23. Lentoasemalla onnistuimme vielä valitsemaan väärän parkkibussin ja teimme ylimääräisen kunniakierroksen lentoparkkiin ennen kuin pääsimme oikealla bussilla P4-paikalle. Loppumatka sujui sitten hyvin Iitun turvallisessa kyydissä Juvalle saakka. Siellä tosin jouduin vielä odottelemaan tunnin kun mieheni oli laittanut herätyksen väärälle päivälle, Kotona olin vihdoin klo 6 tasan vuorokauden valvomisen jälkeen. Uni maistoi ja tulipa vielä otettua päiväunetkin.

Matkasta jäi hyvä mieli ja jo lentomatkalla mietimme, mitä kaikkia ihania pyöräilypaikkoja on vielä kokematta. Joten eihän sitä koskaan tiedä, mistä itsensä seuraavaksi löytää.

Muutamia havaintoja ja vinkkejä sinulle, joka suunnittelet lähteväsi matkalle....

1. Valmistaudu matkalle hyvin. Tutustu maahan etukäteen, tietoa löytyy netistä ja kirjoista. Jos joudut kulkemaan julkisilla liikennevälineillä, kannattaa aikautauluista ym. ottaa selvää jo ennen matkaa. Kaikissa hotelleissa oli Wifi-yhetys, mutta ei toiminut aina kovin hyvin. Varaa aina aikaa riittävästi! Bussi voi olla peruttu, tietyö tms. viivästyttää matkaa jne.

2. Kunnon lomat on ollut meidän mielestämme erinomainen matkanjärjestäjä. Ennen tätä matkaa olimme  heidän kauttaan pyörämatkalla Italiassa kaksi vuotta sitten. Myös  Helia Sloveniassa hoiti osuutensa erinomaisesti.

3. Hotellit olivat kaikki erinomaisia. Ainoa pikkumiinus oli niitten sijainti. Matkan jatkumisen kannalta sijainti erinomainen, mutta osa oli vähän syrjjässä keskustasta. Niinpä ruokailupaikkoja oli niukalti hotellin lähettyvillä eikä mahdollisuutta pieniin tuliaisostoksiin  juurikaan ollut.

3. Ihmiset olivat aivan uskomattoman mukavia, avuliaita ja lähes kaikki puhuivat hyvin englantia (paremmin kuin Italiassa). Tapasimme matkan varrella pyöräilijöitä eri maista ja kaikkien kanssa oli mukava vaihtaa kuulumisia.

4. Tiet olivat pääosin erinomaisessa kunnossa ja päällystettyjä. Jonkun verran oli kulunutta asfalttia. Ei ollut hätää silloinkaan kun malttoi pitää vauhdin alamäessä maltillisena.

5. Turvallisuus. Kertaakaan ei pelottanut matkan varrella ja paikalliset kertoivat maan olevan turvallinen asua ja elää. Muutamia sisiliskoja näimme ja kaksi käärmettä. Toinen oli tien vieressä pienen kivivallin vieressä ja toinen kiepillä keskellä hiekkatietä. Molemmista päästiin hyvin ohitse.

6. Siisteys!  Kaikkialla oli tosi siistiä eikä tien varsilla näkynyt kuin muutama roska. WC:t olivat  siistimpiä kuin Suomessa. Ainoastaan Ljubljanassa oli yksi hiukan epäsiistimpi toiletti. Yleensä teimme niin, että kävimme ensin WC:ssä. Jos se oli siisti niin jäimme kahville tai syömään. Jos wc on siisti, niin eiköhän myös keittiö ole?

7. Maisemat olivat hienoja. Vihreys yllätti, vaikka siitä olimme lukeneet. Alkumatka oli vuoristoseutua, sieltä siirryimme viininviljelyalueelle ja lopuksi meren rantaan.

8. Uskaltaudu matkaan!!! Sloveniassa tarvitset hyvän pohjakunnon ja englannin kielen taitoa. Ohjeet ja kartat on englanniksi, samoin tukipuhelimessa palvellaan englanniksi.

Turvallsia ajokilometrejä kaikille niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

JA VIELÄ ISO KIITOS JA HALI IITULLE, MAAILMAN IHANIMMALLE PYÖRÄILYKAVERILLE, JOKA EI HERMOSTU KOSKAAN EIKÄ MISTÄÄN!!!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Matkalla Sloveniaan, taustaa

Päivä 1 ; Saapuminen (Ljubljana ja Bled 19.- 20.5.2017)

Päivä 3 : Bohinj - Tolmin (22.5.2017)